Vårt bærekraftarbeid

Den gode smaken har vi jobbet med siden 1906. Å ta ansvar for mennesker og miljø har vært naturlig like lenge. For oss er det en selvfølge at kaffe både skal smake og gjøre godt.

Vårt bærekraftarbeid spenner over hele verdikjeden, fra bønne til kopp. Utfordringene og mulighetene er forskjellige i ulike deler av kjeden. Klimaspørsmålet og kaffebøndenes muligheter til å forsørge seg selv, er to av våre viktigste bærekraftaspekter. Det er også disse områdene vi prioriterer høyest, selv om vi naturligvis gjør mye på andre områder også.

Vi tar ansvar for mennesker og miljø

  • Familiebedrift i tredje og fjerde generasjon.
  • En av verdens største innkjøpere av økologisk og Fairtrade-merket kaffe.
  • Bærekraft og ansvar siden 1906.

Vi møter kaffebonden

  • Vi kjøper all kaffe direkte fra dyrkingslandene og reiser ca. 150 dager i året for å besøke kaffebønder.
  • Vi reiser helt frem til kaffeavlingen.
  • Lange og nære relasjoner sikrer kvalitet og en positiv utvikling.

Våre egne utviklingsprosjekter

  • Med International Coffee Partners driver vi egne utviklingsprosjekter med seks andre familieeide kaffebedrifter.
  • Forbedrer konkurranseevne og levevilkår for småskala kaffebønder.
  • På våre reiser ser vi med egne øyne at arbeidet gir resultater.
  • Vi driver også utviklingsprosjekter nært knyttet til de globale klimautfordringene.

Vi har tatt stilling

  • Vi vet av erfaring at sertifiseringer er bra for både mennesker og miljø.
  • Først i Sverige med økologisk og Fairtrade-merket kaffe.
  • Vi produserer mer enn 3 millioner kopper sertifisert kaffe om dagen.
  • Senest i 2016 skal all Löfbergs kaffe være sertifisert.