Historie

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
Neste Tilbake

1906

Löfbergs Lila ble grunnlagt i 1906 av brødrene Josef, Anders og John Löfberg.

Kolonialvirksomhet

Anders Löfberg var en ung gutt som arbeidet som handelsbetjent i Munkfors i Värmland. Han syntes at avstanden til de store handelshusene i Göteborg og Malmö som leverte kolonialprodukter (krydder, te, kaffe m.m.), var altfor lang. Derfor startet han egen kolonialvareimport sammen med brødrene Josef og John i Karlstad i 1906.
Litt senere utvidet de virksomheten til å omfatte import av Citroën-biler, og de begynte også å brenne kaffen selv.
Kaffebrenningsbransjen over hele verden besto til å begynne med utelukkende av små, regionale familiebedrifter. I Sverige fantes det for eksempel små brennerier i nær sagt alle byer som sørget for at folk i nærområdet fikk dekket kaffebehovet. På den tiden solgte Löfbergs mest råkaffe til butikker, og merkevarehandel var nærmest ikke-eksisterende. Markedet besto av Värmland og distriktene rundt.

Kaffesalg i butikk

På denne tiden måtte alle butikker ha en kaffekvern, siden all brent kaffe ble solgt og levert umalt til butikkene. De fleste hadde også beholdere for kaffe i løs vekt. Mange av disse detaljistene hadde kontrakt med Löfbergs Lila, der handelsmannen forpliktet seg til å kjøpe et visst parti kaffe for levering i et bestemt tidsrom. Som bonus for dette fikk han en kaffekvern, kaffebeholder eller butikkvekt.

Produksjonsanlegget

På denne tiden ble brennemaskinen varmet opp med gass fra gassverket i Karlstad, men siden ledningene var gamle og hadde dårlig kapasitet, oppsto det av og til problemer.
En dame i nabohuset ringte brenneriet og ba dem stoppe brennemaskinen – hun hadde ikke gass nok til å steke brød i stekeovnen. Det var en bønn som bedriften rimeligvis ikke kunne oppfylle. Til slutt installerte gassverket nye ledninger, slik at alle parter ble fornøyd.

1920-tallet

Kaffeemballasje med varemerke kom allerede på 1920-tallet. Til å begynne med var det enkle, sammenstiftede poser. Rundt 1927 hadde Löfbergs Lila elleve forskjellige blandinger i ulikfargede poser, og disse begynte etter hvert å erstatte salget i løsvekt. På dette tidspunktet fantes også den lilla blandingen som opprinnelig het Löfbergs Lyxblandning. Det var den mest populære sorten og var også opprinnelsen til navnet Löfbergs Lila, som senere ble det overordnede varemerket for hele sortimentet.

Oppdeling av virksomheten

I 1927 delte brødrene Löfberg opp bedriften. Josef, eldstemann, overtok grossistvirksomheten med kolonialvarer, John overtok Citroën-importen, og Anders, som tidligere hadde ansvar for kaffedelen, tok hånd om kaffevirksomheten under navnet AB Anders Löfberg.

1930

Kafferasjonering

I 1939 innførte den svenske staten en ekstra avgift på kaffe, 80 øre per kg ubrent kaffe. Til slutt ble det innført rasjonering, og pga. mangelen på denne ettertraktede varen forekom det en hel del tyverier mens rasjoneringen varte.

Under krigen kunne havnen i Göteborg ikke benyttes til import. Noen ganger gikk de krigførende partene likevel med på at et skip med kaffe fikk legge til i Petsamo i Nord-Finland. Kaffen ble så transportert med lastebil til Haparanda og derfra videre med tog til Karlstad. Denne transporten må ha utgjort en betydelig inntektskilde for de som håndterte den, for underveis forsvant det store mengder kaffe, og når sekkene kom fram til Karlstad, var mange bare halvfulle eller til og med helt tomme. 

1940

I 1943 kjøpte Åke Löfberg, sønn av Anders, en brennemaskin for å brenne presskaker av sukkerroer. Brenningen ble utført hos Claes Kalborg & Co. Sukkerroeproduktet ble så blandet med rug, hvete, bygg, gule erter og sikorirot. Sluttproduktet ble pakket i en gul kartong med teksten "Arosto kaffeersättning". Men etter hvert ble rasjoneringen opphevet, og kaffesalget skjøt i været.
Under kafferasjoneringen 1939–44 drev Anders også en rekke kompletterende virksomheter.

Ekspansjon i Sverige

Utviklingen på landsbasis begynte i Norrköping i Östergötland. Årsaken var at Anders holdt hardt på hvilken brenningsgrad som skulle til for at kafferåvaren skulle komme til sin rett. En ganske lett brenning skulle gi den gode kvaliteten "gjenklang i koppen", som han uttrykte det. Han ville ikke brenne kaffen i stykker. I Östergötland fant han et marked for lett brenning, og selskapet hadde til og med en "östgötabrenning" i sortimentet i en periode.

Åke Löfberg tar over


Brennerivirksomheten utviklet seg videre, og i 1945 gikk den i arv til sønnen Åke, som fikk brenneriet i Karlstad til å vokse kraftig med sin satsing på produksjonsteknologi og omfattende markedsføring. Rundt 1950 ble det etablert kontorer og distribusjonsnett over hele Sverige. Löfbergs Lila ble et landsdekkende varemerke.

Ny kafferasjonering


En lørdagskveld i oktober 1949 fikk det svenske folket plutselig høre på radio at det ble innført kafferasjonering fra og med førstkommende mandag. Denne gangen var årsaken valutaproblemer. Rasjoneringen varte i et år, fram til 22. oktober 1950.

1950-tallet

Kaffeforbruket øker

Bedriftens ekspansjon ble ytterligere forsterket av at kaffeforbruket ble nesten fordoblet på 50- og tidlig 60-tall i Sverige.

Kaffemaskinproduksjon

I 1955 ble Eda Rostfria Verkstad kjøpt opp, og produksjonen av kaffemaskiner med navnet Löf-Eda satte i gang. Denne delen av virksomheten ble solgt til Danmark i 1973, men noe salg og service fortsatte en stund til.

 

1960

Produksjonsanlegget bygges ut

Den såkalte Kaffeskrapan, en 45 m høy bygning med den siste produksjonsteknologien, ble oppført i 1960. Hit flyttet produksjonen, som tidligere var spredt på en annen fabrikk i Karlstad og en i Malmö.

Ishockeysponsing

Da det ble innført reklame på ishockeydrakter sesongen 1959–60, var Löfbergs Lila med fra første stund – med Djurgårdens Idrottsförening.

1963

Flyvirksomhet

I 1963 begynte selskapet å se på mulighetene for å organisere en egen flyvirksomhet. Selskapet befant seg i en ekspansiv fase og trengte kanaler til flere salgssteder. På det tidspunktet var det fortsatt en del store butikkjeder som ikke hadde Löfbergs Lila i hyllene.

Når beslutningstakerne i de ulike kjedene var invitert til Karlstad for å diskutere forretninger, var det ofte vanskelig å finne et rutefly som passet. Det ble en spore til å starte egen flyvirksomhet, som eksisterte fram til 1990. 

1967

Shippingvirksomhet

Våren 1967 ble det vedtatt at AB Anders Löfberg skulle anskaffe et eget lasteskip, et såkalt paragrafskip. Skipet skulle transportere kaffe fra havnene på kontinentet til Karlstad, og ta med seg tømmer fra Värmland på tilbakeveien.

Emballasjeproduksjon

Fra 1968 til 1973 produserte selskapet også emballasje under navnet Tingvalla Emballage AB, både bokser, bæreposer og annet, både til eget bruk og for andre.


 

1970

Anders Löfberg tar over

Åke Löfberg førte også tradisjonen videre til sønnen, Anders, som overtok som administrerende direktør i 1976. Også Anders videreutviklet virksomheten på beste måte med start av helt nye forretningsområder, som salg mot restaurant og storkjøkken, og eksport.

De siste tiårene ble det også gjennomført store investeringer på produksjonssiden med hensyn til miljø og intensiv produktutvikling.
På slutten av 2001 gikk Anders av som administrerende direktør for å forsette som arbeidende styreleder i selskapet. 

1980

Löfbergs Lila innleder sin Out of Home-satsing.

1999

Löfbergs Lila AS blir etablert i Norge.

 

2001

Vi starter International Coffee Partners (ICP) sammen med Luigi Lavazza Sp.a, Gustav Paulig Ltd, Neumann Gruppe GmbH og Tchibo GmbH.

2002

Deleierskap i Peter Larsens Kaffe A/S.

 

2006

Vi fyller 100 år.

Oppkjøp av Kobbs te.